مراقب فشارخون بالا باشید/سکته مغزی در کمین شماست

18 بهمن 1397
مراقب فشارخون بالا باشید/سکته مغزی در کمین شماست

مراقب فشارخون بالا باشید/سکته مغزی در کمین شماست

میزان شیوع فشارخون بالا حدود ۲۵ درصد (در افراد بالاتر از ۱۸ سال) است که این میزان به علت بالا رفتن متوسط سن جامعه و نیز افزایش چاقی در حال افزایش است و این مسئله نه‌تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای درحال‌توسعه اهمیت دارد.

به علت رژیم‌های غذایی نامناسب، چاقی، زندگی شهرنشینی و استرس‌ها، سن شروع فشارخون بالا در دهه‌های اخیر رو به کاهش است، ابتلا به فشارخون بالا با افزایش سن رابطه مستقیمی دارد به‌طوری‌که در سنین بالا شیوع آن حتی به بیش از ۷۰-۶۰ درصد نیز می‌رسد.

افراد با زمینه فشارخون بالا در سنین پائین دچار فشارخون بالا می‌شوند، گفت: افرادی که والدین آن‌ها در دهه ۶ یا ۷ زندگی مبتلابه فشارخون بالا شده‌اند خود در دهه ۳ یا ۴ دچار افزایش فشارخون بوده‌اند.

در سال‌های اخیر حتی با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و کنترل فشارخون اما هنوز در جوامع پیشرفته کمتر از ۵۰ درصد افراد کنترل مناسب فشارخون دارند و بقیه بیماران یا از فشارخون بالای خود بی‌اطلاع بوده یا تحت درمان‌های نامناسب هستند.

درمان بیماران مبتلابه فشارخون بالا شامل درمان‌های غیر داروییو درمان‌های دارویی است درمان‌های غیر دارویی عبارت‌اند از کاهش وزن، رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزی‌ها و لبنیات کم‌چرب، محدودیت مصرف چربی به‌ویژه چربی‌های اشباع‌شده،  کاهش مصرف نمک و سدیم، فعالیت فیزیکی و ورزش هوازی مانند راه رفتن سریع حداقل ۳۰ دقیقه در روز و قطع سیگار و الکل.

درمان‌های دارویی در فشارخون بالا:درصورتی‌که فشارخون با درمان‌های غیر دارویی در افراد سالم به کمتر از ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه و در افرادی که دچار دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و یا بیماری کلیوی می‌باشند کمتر از ۸۰/۱۳۰ میلی‌متر جیوه کاهش نیابد و یا فشارخون در مرحله شدید باشد، درمان دارویی توصیه می‌شود.

 

دیدگاه کاربران