درمان افسردگی فصلی با طب سنتی

13 اسفند 1397
درمان افسردگی فصلی با طب سنتی

افسردگی در فصل سرد سال یک بیماری است که بسیاری از مردم از آن رنج می برند. با افزایش میزان هورمون ملاتونین که مرتبط با خواب است خلق و خوی مردم تغییر میکند که ناشی از کوتاهتر شدن روز و شبهای طولانی است.اما برای خلاص شدن از این حالت باید چه کاری انجام دهیم؟

علائم افسردگی فصلی شبیه افسردگی است، اما در در افسردگی فصلی با تغییر فصل این افسرکی پایان می یابد. علل دقیق افسردگی فصلی هنوز معلوم نیست، اما برخی از دانشمندان بر این باورند که هورمون ها در یک زمان خاص درسال بر مغز اثر می گذارند.

کارشناسان می گویند اختلالات خلقی فصلی احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی است. یکی از نظریه ها این است که نور خورشید کم باعث می شود که مغز کمتر سروتونین در پاییز و زمستان تولید کند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در مغز برای تنظیم خلق و خوی انسان و احساسات تولید می شود.

دکتر گهر یسنا انزانی در مصاحبه ای با ISNA، خاطر نشان کرد که افسردگی نوعی "سردی ذهنی" است که هر کس در طول زندگی خود با آن مواجه است. با این حال، اگر علائم آن در جوانان شدید باشد، والدین باید اقدامات لازم را انجام دهند.

انزانی همچنین تأکید کرد که افسردگی فصلی در نوجوانان به طور چشمگیری افزایش می یابد.

"با توجه به اهمیت نوجوانی و عدم  شناخت والدین از مراحل نوجوانی و اختلالات افسردگی در آنها، مسائلی است که والدین درگیر آن هستند، در حالی که امروز شاهد آنیم که خودکشی ناموفق در میان جوانان رایج است."

او همچنین اشاره کرد که نوجوانی با تغییرات جسمی، احساسی و اجتماعی همراه است.

"اضطراب و نگرانی در مقابله با استرس فشار والدین، مهارت های اجتماعی اولیه والدین، عدم وجود اطلاعات در مورد مراحل نوجوانی، خشم شدید والدین، احساس غرور و دوست داشتن، باعث ایجاد افسردگی شدید در نوجوانان می شود"

در زمان افسردگی،افراد علائق خود را از دست میدهند بنابراین در بیشتر مواقع از روز احساس  ناراحتی ،پوچی، خستگی و ناامیدی میکنند.

افزایش یا کاهش وزن ،بیخوابی ،کم شدن توانایی ذهنی و افزایش خواب در این افراد بسیار دیده میشود. توانایی فکر کردن و تمرکز بسیار کاهش یافته و آنها ممکن است به مرگ خود کشی فکر کنندو این مسائل  ممکن است در حرفه ی شغلی اجتماعی و آموزشی و دیگر تواناییهای این دسته از افراد مشکل بوجود آورد.

در طب سنتی ایرانیان ، با انواع گیاهان دارویی، چنین افسردگی های فصلی می تواند درمان شود

استفاده از گیاهان طبیعی برای درمان افسردگی فصلی به دلیل عوارض کمتر و هزینه های زیادداروهای شیمیایی مناسب است. بر اساس طب سنتی، غذاهای گرم و مرطوب مناسب افرادی است که دار ای استرس و افسردگی هستند.

در میان نوشیدنی های خوب برای افرادی که افسرده و مضطرب هستند، می توان به لیمو، سیب، زعفران، عسل، بیدانه گربه، سگنابابین، آب گل رز و نوشیدنی های شکوفه پرتقال اشاره کرد.

یکی از گیاهان دارویی که برای افسردگی فصلی استفاده می شود، زعفران است که طعم و شادابی آن همیشه توجه دانشمندان و داروسازان را جلب کرده است. نوشیدنی زعفران به آرامش کمک میکند و اضطراب را کاهش دهد.

فقط مقداری زعفران را درآب و آب گل رز مخلوط کرده و اجازه دهید دم بکشد .

برای بهبود طعم آن می توانید یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید. در طب سنتی، زعفران شناخته شده است که مغز را گرم می کند. البته این دوز روزانه برای زنان باردار و بیماران کلیوی توصیه نمی شود.

نوشیدنی دیگر که برای جلوگیری از افسردگی در فصلهای سرد توصیه می شود، استفاده از زنجبیل است. زنجبیل یکی از گیاهانی است که به کاهش اضطراب کمک می کند. بنابراین، این یکی از بهترین داروها برای این بیماری است برای تهیه این نوشیدنی، به اندازه کافی سه تکه از زنجبیل تازه، برگ نعناع و برش های لیمو تازه در آب جوش قرار داده ده و اجازه دهید 15به مدت  دقیقه دم بکشد اگر شما دیابتی نیستید، می توانید آن را با عسل بنوشید

سیستم پزشکی قدیمی توسط تعدادی از کشورها توسعه یافته است. طب سنتی ایران هنوز سنت جداگانه ای با ریشه های دوران ایران ایران باستان دارد .

دیدگاه کاربران