چرا بایدآفتاب سوختگی را جدی بگیریم؟

15 اسفند 1397
چرا بایدآفتاب سوختگی را جدی بگیریم؟

چرا بایدآفتاب سوختگی را جدی بگیریم؟

نور خورشید یکی از جذابیت های طبیعت است، اما افزایش یا کاهش شدید در میزان دریافت آن ممکن است منجر به عواقب ناخوشایندی شود آفتاب سوختگی  یکی از بدترین عوارض قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است.

آفتاب سوختگی شدید مانند سوختگی های پوستی است و ممکن است اثرات مشابهی مانند تاول، تورم و تب داشته باشد. بنابراین آفتاب سوختگی نباید نادیده گرفته شود.

اشعه ماوراء بنفش خورشید در تمام سه نوار UVA، UVB و UVC فراوان است اما با توجه به جذب UV در لایه اوزون، 99 درصد از اشعه ماوراء بنفش که به زمین می رسد.

در میان اثرات مثبت قرار گرفتن در معرض UVB تحریک پوست برای تولید ویتامین D است.

دهها هزار نفر از شهروندان آمریکایی هر ساله تنها به علت نقص های ناشی از سرطان و کمبود ویتامین D می میرند.

پوکی استخوان نیز به دلیل کمبود جذب این ویتامین رخ می دهد. با این حال، قرارگرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید همچنین دارای معایب خاص خود از جمله آفتاب سوختگی است.

آفتاب سوختگی یک التهاب پوستی است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا دیگر منابع اشعه ماوراء بنفش حاصل می شود.

این سوختگی از طریق اشعه ماوراء بنفش در خورشید یا دستگاه های برنزه کننده (سولاریوم) ایجاد می شود. بر خلاف سوختگی های حرارتی، آفتاب سوختگی فورا ظاهر نمی شود. بنابراین، هنگامی که درد و قرمزی پوست شروع می شود، بدین معنی است که پوست آسیب دیده است

درد شدید 6 تا 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید حاصل میشود

در موارد شدید، ممکن است باعث التهاب و تورم پوست، به ویژه در پاها، شایع باشد.

فرادی که دارای پوست های روشن هستند بیشتر احتمال دارد آفتاب سوختگی را نسبت به کسانی که پوست های تیره تر دارند تجربه کنند استفاده از برخی داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها و قرص های ضد بارداری و بعضی از لوازم آرایشی می تواند آفتاب سوختگی را تشدید کند.

آفتاب سوختگي همراه تاول خطر ابتلا به سرطان سلول هاي رنگ پوست به نام ملانوسيت ها را افزایش میدهد

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث پیری پوست و چین و چروک پوست شود. از پوست خود در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت کنید ، زیرا در بعضی موارد ممکن است خطرناک باشد و ممکن است راه های خاصی برای درمان به آنها نیاز باشد.

دیدگاه کاربران