سطح سدیم مغز مرتبط با خطر میگرن است

25 اسفند 1397
سطح سدیم مغز مرتبط با خطر میگرن است

سطح سدیم مغز مرتبط با خطر میگرن است

یک تیم از محققان آمریکایی پیوند بین میگرن و سدیم از طریق مغز را پیدا کرده اند این یافته ها می تواند کلیدی برای تحقیقات آینده در زمینه درمان برای میلیون ها نفر از افراد باشد

براساس مطالعه منتشر شده در مجله Pain، آنها دریافتند که وجود سدیم در مغز پیش از موش نشان دهنده وجود میگرن است

اهمیت این یافته ها این است که آنها نقش سدیم را در میگرن تأکید می کنند و به منطقه اشاره می کنند که در آن علائم میگرن ممکن است شروع شود"،

مطالعات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به میگرن غلظت سدیم در مایع مغزی نخاعی را به میزان قابل توجهی نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

دانشمندان متوجه شده اند که از دلایل به وجود آمدن میگرن اضطراب، استرس، قرار گرفتن در معرض نور و تغییرات هورمونی است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، تعداد زیادی از افراد مبتلا به اختلالات سردرد تشخیص داده نشده و درمان نشده اند - در سراسر جهان تنها 40 درصد از مبتلایان به میگرن به طور حرفه ای تشخیص داده می شوند.

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: عطرهای تند و برخی مواد غذایی مانند پیاز خام، شکلات، غذاهای تند و پر ادویه، هات‌داگ، شیر، ماست و به ویژه پنیر، گوجه‌فرنگی، پرتقال، توت‌فرنگی، موز و مصرف سیگار می‌تواند موجب تشدید سردرهای میگرنی شود.

چگونه بفهمیم سردرد داریم یا میگرن؟

یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه میگرن در همه سنین چه در کودکی، چه در افراد مسن رخ می‌دهد، گفت: میگرن در زنان دو تا چهار برابر مردان شایع است و در زنان جوان و میانسال به علت فعالیت‌های شدید هورمونی بیشتر دیده می‌شود.

سردردها در دو شکل متفاوت نمایان می‌شوند؛ سردردهای اولیه که یک اختلال اولیه و پایه‌ای است که زمینه ژنتیکی دارد مثل میگرن. نوع دیگر سردردهای ثانویه که ناشی از بروز یک اتفاق اضافی بر مغز است مثل تومور مغزی، عفونت، التهاب و… . عمده سردردها، سردرد اولیه هستند که به واسطه اختلال شیمیایی رخ می‌دهند.

چگونگی تشخیص میگرن

بسیاری از سردردها سردرد میگرنی نیستند ولی می‌توانند کاراکترهای شبیه به سردرد میگرنی داشته باشند. در عین حال عمده سردردها سردردهای میگرنی هستند که متخصصان با توجه به شرح حال بیمار و در صورت لزوم تصویربرداری از مغز، MRI  این بیماری را شناسایی می‌کنند. گاهی این سردرد میگرنی با یک مسکن سریع درمان می‌شود و گاهی بسیار مزمن و آزاردهنده است. عفونت‌ها و سکته‌های مغزی یا تومورها نیز ممکن است شبیه سردردهای میگرنی باشند.

دیدگاه کاربران