چشم

24 فروردین 1398
چشم

- یک جزء بسیار قدرتمند از بدن انسان می باشد

چشمها به اندازه مغز و قلب می‌توانند مفید باشند. این بدان معنی است که چشم در بین مهم‌ترین و قوی‌ترین ارگان‌های ما قرار می‌گیرد. اگر بگوییم چشمها از لحاظ قدرت بعد از مغز در رده دوم قرار می‌گیرند بیهوده نگفته ایم. چشم‌های انسان قادرند تا ۳۵۰۰۰ بایت اطلاعات دیداری را تهیه کرده و به مغز رد و بدل کنند.

- چشم‌ها ۲۴ ساعته کار میکنند

این یک عقیده رایجی است که مغز انسان در بیست و چهار ساعت به صورت مستمر کار می‌کند، اما باید بگوییم که مغز در طول این ساعات تنها نیست و چشمها نیز به همین میزان فعالیت دارند. شاید تصور بر این باشد که هنگام خواب چشمها در حال استراحت هستند اما این صحیح نیست. سلول‌های چشم به صورت مستمر چه در خواب و چه در بیداری کار می‌کنند.  پس چشم‌ها هرگز استراحت نمی کنند و از کار نمی ایستند حتی زمانی‌که شما در حال خواب هستید.

- وزن چشم‌ها

تخمین زده می شود که وزن چشم‌ها در حدود ۲۷ گرم می باشد. تخمین وزن چشم تمامی انسان‌ها طبیعاتا کار دشواری است اما میانگین وزن آن همین عدد گزارش شده است. چشم مابین ارگان سبک بدن نیز مهمترین به‌شمار می آید. مردمک چشم ها جمعا ۱۷ گرم می‌باشند و بقیه ۱۰ گرم مربوط وزن سایر اجزاء آن می‌باشد.

- انطباق‌پذیری اتوماتیک چشم‌ها

عجیب‌ترین چیزی که در فرآیند عملکرد چشم‌ها وجود دارد آن‌است که چشم‌ها بدون دریافت پیامی از مغز می توانند به صورت اتوماتیک کار کنند و این مساله فقط و فقط در چشم‌ها اتفاق می‌افتد. معمولا تمامی اجزا دیگر بدن در سرما و گرما خود را بر اساس پیام‌های دریافتی از مغز منطبق می‌سازند. اما چشم‌های انسان در شرایط وجود نور یا عدم ان به صورت خودکار سایز مردمک خود را تغییر می‌هد. این کار در زمانی بسیار سریع و بدون دریافت هیچ پیامی از مغز اتفاق می افتد.

- قرنیه چشم فاقد رگ خونی مباشد

یکی دیگر از موارد جالب چشم آن است که قرنیه تنهاترین بخش بدن می‌باشد که فاقد رگ خونی می‌باشد. این مساله اکنون توسط متخصصان اثبات شده است که قرنیه برای عملکردش نیازی به رگ خونی ندارد.قرنیه طبیعتا با دستورالعمل‌هایی کار می‌کند که از مغز دریافت می‌نماید و برعکس سایر اجزای بدن در اثر نرسیدن خون خشک نمی شود.

- عضله چشم

چشم‌های انسان قوی‌ترین و نیرومندترین ماهیچه را دارند. هیچ یک از ارگان‌های دیگر ماهیچه‌هایی قوی و نیرومندی به اندازه چشم ندارند. حتی ماهیچه های قلب و مغز نیز به اندازه آنها قوی و نیرومند نیستند. چنین لحاظ گردیده است که عضلات چشم ۷۰ برابر از عضلات قلب قوی‌تر و نیرومندتر می باشند. این ماهیچه همین که در معرض نور قرار می گیرند بارها و بارها منبسط می شوند تا سطوح دیداری را تغییر دهند و به این واسطه چشم‌ها را در مقابل شرایط بیرونی و محیطی حفظ کنند.

 

  • اطلاعات شگفت انگیز راجع به چشم

1-چشم ها بعد از مغز، پیچیده ترین عضو بدن شما هستند.

2- چشم ها بیش از 2 میلیون بخش فعال دارند.

3- چشم ها در هر ساعت 36000 بایت (bits: واحد اندازه گیری اطلاعات) اطلاعات را تهیه می کنند.

4- در شرایط مناسب و صحیح می توانند روشنایی یک منبع نور را در فاصله 5/22 کیلومتری تشخیص دهند.

5- نزدیک به 85 درصد کل معلومات شما از طریق چشم ها به دست می آید.

6- چشم ها از 65 درصد مسیرهای منتهی به مغز استفاده می کنند.

7- چشم ها می توانند فوراً صدها ماهیچه و اندام را در بدن شما فعال کنند.

8- در طی یک عمر طبیعی، چشم ها می توانند مانند یک دوربین، 24 میلیون عکس از دنیای اطرافتان برای شما بگیرند.

9- ماهیچه هایی که از داخل، چشم های شما را حرکت می دهند، قوی ترین عضلات برای این کار هستند. این عضلات 100 برابر قوی تر از مقدار مورد نیاز هستند.

10- کره چشم افراد بزرگسال حدود 5/2 سانتیمتر قطر دارد. از کل سطح کره چشم، فقط یک ششم آن یعنی قسمت جلویی آن در معرض دید قرار دارد.

11- چشم ها تنها قسمتی از بدن هستند که می توانند در هر زمانی صد در صد فعال باشند، شب یا روز و بدون هیچ استراحتی.

پلک های چشم و ماهیچه های خارجی چشم نیاز به استراحت دارند، حالت لیز بودن و نرمی سطح چشم بایستی از نو تجدید شود، ولی خود چشم ها هرگز نیاز به استراحت ندارند.

با این همه، هر چند وقت یک بار به چشم هایتان استراحت دهید.

دیدگاه کاربران