افسردگی چیست؟

26 فروردین 1398
افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری معمول و جدی پزشکی است که برنحوه فکر کردن و نحوه عملکرد شما تاثیر می گذارد.خوشبختانه، این بیماری نیز قابل درمان است. افسردگی می تواند منجر به مشکلات مختلفی ازجمله  مشکلات عاطفی و جسمی شود و توانایی فرد در عملکرد و کار در خانه را کاهش می دهد.

علائم افسردگی می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس ناراحتی یا خستگی افسرده

از دست دادن علاقه و یا لذت نبردن از فعالیت های روزانه

تغییرات اشتها - کاهش وزن یا افزایش غیر مرتبط با رژیم غذایی

مشکل خوابیدن یا خوابیدن بیش از حد

از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی

افزایش فعالیت فیزیکی بدون هدف (به عنوان مثال قدم زدن)

احساس بی ارزشی یا گناه

دشواری تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری

افکار مرگ یا خودکشی

علائم باید حداقل دو هفته برای تشخیص افسردگی ادامه یابد.

همچنین، شرایط پزشکی (مثلا مشکلات تیروئید، تومور مغزی یا کمبود ویتامین) می تواند علائم افسردگی را تشدید کند،

افسردگی دربزرگسال (7/6٪) برآورد شده است. و یکی از شش نفر یعنی (6/16٪) در برخی از زمان ها در زندگی خود دچار افسردگی می شوند.افسردگی می تواند در هر زمان، اما به طور متوسط، در ابتدای ظهور نوجوانان تا اواسط دهه 20 ظاهر می شودزنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. برخی مطالعات نشان می دهد که یک سوم زنان در طول زندگی خود یک قسمت افسردگی عمده را تجربه خواهند کرد.

چگونه افسردگی درمان می شود؟

افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است. بین 80 تا 90 درصد افراد به افسردگی مبتلا هستند در نهایت به درمان پاسخ می دهند. قبل از تشخیص یا درمان، یک متخصص بهداشت و درمان باید ارزیابی کامل، شامل مصاحبه و احتمالا معاینه فیزیکی را انجام دهند. در برخی موارد ممکن است یک آزمایش خون انجام شود تا مطمئن شود افسردگی ناشی از یک وضعیت پزشکی مانند یک بیماری تیروئید نیست. ارزیابی برای شناسایی علائم خاص، پزشکی و خانوادگی، عوامل فرهنگی و عوامل محیطی برای رسیدن به تشخیص و برنامه ریزی اقدام شود .

دیدگاه کاربران