چند اختراع برتر پزشکی

16 دی 1397
چند اختراع برتر پزشکی

چند اختراع برتر پزشکی

واکسن تب دانگ

دانشمندان و پزشکان موفق به تولید واکسن‌هایی شده‌اند که از ابتلا به تب دانگ جلوگیری می‌کند. تب دانگ، یک بیماری ویروسی است که هر سال نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر را در جهان بیمار می‌کند. این واکسن روی ۲۹ هزارنفر در سراسر دنیا آزمایش شده و کارآیی اثربخشی آن مورد تایید قرار گرفته است. این واکسن، قادر است علیه هر ۴ سویه ویروس دانگ، پاسخ ایمنی ایجاد کند.

ایمپلنت زیر پوستی پروبیوفین

پروبیوفین از چهار وسیله‌ چوب کبریت مانند تشکیل شده که در بازوی فرد کاشته می‌شود و برای مدت ۶ ماه از خود بوپرنورفین آزاد می‌کند. بوپرنورفین نوعی داروی مخدر است که هم اثرات ضد دردی داشته و هم وابستگی به مخدرهای قوی‌تری چون اکسی کدون، مورفین و هروئین را مهار می‌کند. استفاده از این وسیله در حال حاضر برای بیمارانی که در دوره نقاهت فعال از اعتیاد به‌سر می‌برند، مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

پوست دوم

 

این پوست جدید مانند یک لباس نامرئی بوده که شما می‌توانید آن را بر روی پوست خود قرار دهید. این فیلم مبتنی بر سیلیکون از دو کرم مختلف تشکیل شده که یکی پس از دیگری اعمال می شود. این ترکیب یک لایه پلیمری نامرئی را تشکیل می‌دهد که پوست زیرین را تقویت کرده و همچنین یک لایه تنفسی در بالا فراهم می‌کند. چالش تیم لاگر در این چند سال پیدا کردن ماده‌ای با تمامی این خواص (خاصیت کشسانی، نامرئی بودن، با دوام بودن، مرطوب‌کنندگی و چسبندگی بالا) بوده است. راه کلیدی برای رسیدن به آن از طریق ترکیب مواد شیمیایی ترکیبی است. پوست انسان در طول زمان و در نتیجه بیماری، پیری و شرایط محیطی تغییر می‌کند.

دریپ اسیست (DripAssist)

در کشورهای در حال توسعه یا پایگاه‌های نظامی، پرستارها اغلب قطره به قطره مایع سرم را می‌شمارند تا مطمئن شوند دارو با سرعت مناسبی وارد رگ می‌شود. پمپ‌های تزریق مورد استفاده در بیمارستان‌ها گران، بزرگ و نیازمند برق هستند. دریپ اسیست وسیله تزریق جمع و جور و کوچکی است که برای کار فقط به یک باتری AA احتیاج دارد. این دستگاه ۱۳ سانتی به انتهای کیسه سرم وصل می‌شود و جریان تزریق کنترل می‌کند.

دستگاه تست سریع زیکا

 

این فناوری جدید توسط محققان چندین دانشگاه از جمله موسسه فناوری ماساچوست، هاروارد، تورنتو و کرنل ساخته شده است. اگرچه در حال حاضر ابزار تشخیصی زیادی برای شناسایی ویروس زیکا وجود دارد، اما ابزار جدید به دلیل پرتابل و ارزان بودن آن برجسته شده است. این فناوری، به متخصصان اجازه می‌دهد تا نمونه بزاق، ادرار یا خون را آزمایش کنند. این دستگاه سپس می‌تواند نمونه‌ها را برای تشخیص وجود ژنوم زیکا و مبتلا بودن فرد تحلیل کند. در صورت تشخیص ویروس، کاغذ حاوی حسگرهای بیومولکولی مصنوعی تغییر رنگ خواهد داد.

 

 

دیدگاه کاربران