5 پیشرفت پزشکی

15 بهمن 1397
5 پیشرفت پزشکی

5 پیشرفت پزشکی

اصلاح DNA برای درمان بیماری پوست:

تحقیقات اصلاح DNA منجر به درمان بسیار موفق بیماری جدی پوست شده است که توسط بیمارستان کودکان در دانشگاه روهر در آلمان، همراه با متخصصان در سراسر اروپا انجام شده است. یک پسر جوان سوریه به نام حسن، که مبتلا به بیماری ژنتیکی به نام "اپیدرمولیز بیواسکول" (junctional epilepsy) بود، با پوستی اصلاح شده ژنتیکی درمان شد.

بیوپسی مایع برای تعیین DNA تومور در دنیای پزشکی:

طبق گزارش مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده، "بیوپسی های مایع" می توانند DNA تومور گردش خون بدون سلول یا ctDNA را کشف کنند که ثابت شده است که بیش از 100 بار در خون سلول های تومور فراوان است و از تومور به جریان خون منتقل می شود.

ایمونوتراپی سلولی برای درمان لوسمی و لنفوم:

بیماران مبتلا به سرطان خون می توانند به زودی انتظار یک درمان جدید و کارآمد را داشته باشند. درمان سلول های T-cell receptor آنتی ژن های کرومیک، این امر مستلزم حذف سلول های T-سلولی سیستم ایمنی بیمار و برنامه ریزی ژنتیکی آنها برای یافتن و نابود کردن سلول های تومور است. پرفیوژن گرم برای پیوند قلب:

دانشگاه مینه سوتا در ایالات متحده در حال فرایند توسعه آنچه که به عنوان سیستم مراقبت از بدن TransMedics (OCS) شناخته می شود،

تقریبا نیم قرن، اندام ها برای  پیوند درسالین و یخ قبل از عملیات پزشکی قرارمیگرفتند  . اما آسیب ها یک خطر بودند. با استفاده از دستگاه OCS، که در سطح کمر قرار دارد و بر روی یک چرخدنده قرار می گیرد، قلب مجاز به ضرب و شتم و انتقال خون گرم، اکسیژن و مواد مغذی اهدا کننده می شود تا آن که قطع شود و به گیرنده وارد شود.

تجسم 3Dو واقعیت افزوده برای جراحی:

طبق گفته دانشگاه دانشگاه دوک در ایالات متحده، نوآوری های جدید در فن آوری، عینک ایمنی HoloLens، می تواند به جراحان کمک کند تا مکان هایی را که بدن نمی بینند، تجسم کنند و بنابراین پزشکان کار خود را تغییر دهند. عینک های ایمنی، واقعیت جراحی را با طراحی تصاویر 3D بر روی اشیاء واقعی تقویت می کنند.

ساکنان Duke جراحان مغز و اعصاب اندرو کاترل و شروین رحیم پور مسئول این نوآوری هستند، که مخصوصا برای جراحی های "نابینایان" مانند تخلیه اکستروژنیک (EVD) مفید خواهد بود. پزشکان پزشکی به جای اینکه مجبور شوند به اسکن سیاتیک استاتیک و «نشانه های فیزیکی» بپردازند، اکنون می توانند یک تصویر سه بعدی از یک مغز را بر روی یک سر قرار دهند و یک پروتئین مجازی کاتتر را به عنوان مغز را سوراخ کنند.

دیدگاه کاربران